Freedom is the source from which all significations and all values spring.

Simone de Beauvoir

Erfaring: Oppfølgingskurs

En tekst har flere nivåer, for eksempel det som skrives eksplisitt, det som står mellom linjene og det som fungerer som frampek. Hva skal vi se etter når vi redigerer egen tekst?

Kurset var det første der jeg skulle få respons på egen skjønnlitterære tekst og det av selveste Jan Kjærstad, helten fra ungdomstiden, han som skrev trilogien om Jonas Wergeland, og som sammen med bøkene om Dina av Herbjørg Wassmo var de som satte seg i meg tidlig i 20-årene.

Kurset gikk over to kvelder. Vi var ti deltagere og Jan gikk gjennom alle tekstene. Det første som slo meg var nysgjerrigheten og fantasien hans. Han elsker det han holder på med.

Når han gjennomgikk tekstene gjorde han det på følgende systematiske måte: Plottet/kongstanken, grepet, grunnideen, form, menneskeskildringer, stedet og stil&rytme. I tillegg lette han i teksten etter symboler og klisjeer/stående vendinger.

Jeg fikk med meg mange tips de to kveldene. Her er tre av dem (jeg vet ikke helt hvorfor jeg kalte det Qtips den gangen, men regner med at jeg likte det akkurat da):

Qtips
En morder som er rørlegger er mer spennende enn bare en morder.

Qtips
Vi er ute etter det ordløse når vi skriver. Tips bok: Usynlige byer av Italo Calvino. 

Qtips
Temaene vi kan skrive om er begrenset. Derfor må forfattere lete etter det underlige (weirdness) og det som kan gi teksten originalitet - a touch of originality.

Er du nysgjerrig? Ønsker du å vite mer?
Kontakt meg på
katrine@beskriv.no eller 97 65 55 52

Skriveprosess (slik jeg jobber)

Erfaring: Skrivekurs L. Ullmann